Vraag en antwoord

Uit onderzoek van de Consumentenbond en onderzoeksbureaus GfK en Motivaction blijkt dat de consument graag één portaal wil waarmee hij toegang heeft tot al zijn verzekeringen en deze kan inzien.

De consument heeft één actueel overzicht van al zijn verzekeringen. Hierdoor is de consument op de hoogte van de basisgegevens van al zijn lopende verzekeringen. Dit helpt hem tevens om dubbele verzekeringen of het onbewust onverzekerd zijn te voorkomen. De consument kan familieleden machtigen voor een inzagefunctie. De consument kan contactgegevens doorgeven aan zijn verzekeraars en gevolmachtigde assurantiebedrijven. Daarnaast kan de consument doorklikken naar de ‘mijn omgevingen’ van zijn verzekeraars, gevolmachtigden en verzekeringsadviseur(s).

De consument maakt een account aan op www.mijnverzekeringenopeenrij.nl. Om zijn verzekeringen toe te kunnen voegen moet hij zich eenmalig online identificeren met iDIN, Idensys of iDEAL. Hij voert dan op de website zijn verzekeraar of gevolmachtigde en zijn daar bekende polis-, klant-, of relatienummer in. Als hij dat voor al zijn verzekeraars heeft gedaan, zijn de verzekeringen gekoppeld aan het account. De consument krijgt daarmee altijd en overal een actueel (bijgewerkt) overzicht van al zijn verzekeringen.

Alle particuliere schade-, inkomens-, uitvaart-, levens- en zorgverzekeringen kunnen in het portaal worden weergegeven.

Op dit moment zijn verzekeraars met een gezamenlijk marktaandeel van meer dan tachtig procent bezig met de aansluiting op de website.

De verzekeringssector erkent de behoefte van de consument om één portaal te hebben. Daarnaast wil de sector dit onder eigen regie en proactief uitvoeren. Hiermee wordt tegemoet gekomen aan de wens van de consument en heeft hij nog meer transparantie in zijn verzekeringspakket.

Het online portaal voldoet aan strenge veiligheidsnormen. De consument bepaalt zelf óf, en zo ja, welk overzicht hij in het portaal wil zien en wat hij wil delen met anderen. Verzekeraars, gevolmachtigde assurantiebedrijven en verzekeringsadviseurs kunnen de gegevens niet inzien.

Voor de consument is het gebruik van het portaal volkomen gratis.

De verwachting is dat het portaal eind 2017 bruikbaar is voor consumenten.

Website by Webroots